Home / Mindfulness / Zelfcompassie, zo omarm jij jezelf

Zelfcompassie, zo omarm jij jezelf

door: Anurag ten Klooster, miraconsult.nl.
ZelfcompassieHoe kan je meer compassievol naar jezelf zijn als je ook heel veel moet van jezelf en het heel druk hebt? En hoe ga je dan om met je eigen pijn en lijden en die van een ander? Vanochtend was ik bij een yoga les. De docent vertelde over zijn reis naar India en zijn gezonde eetwijze daar en hoe hij sinds hij terug is weer terug schiet in zijn oude gewoontes. India, ik ken het, een ideale omgeving -in de ashram waar hij verbleef- om je gewoontes aan te pakken. Een ashram waar geen chocolade te koop is, waar vegetarisch gegeten wordt. Het is veel makkelijker om daar een nieuwe gewoonte vol te houden dan terug in het koude en drukke Nederland.

Zelfcompassie en vrijheid

We keken elkaar aan en ik antwoordde dat het belangrijk is om goed voor jezelf te zorgen maar daar ook weer niet te streng in te zijn. Ik ben er namelijk van overtuigd dat je met strengheid niemand dient. Jezelf niet en zeker ook anderen niet. Daarom houd ik niet zo van strenge yoga- of meditatieleringen. Ik word er zelf soms een beetje opstandig van omdat ik me dan niet vrij voel.

Minder druk, meer ontspanning

Als je een vorm van beoefening doet vanuit strengheid naar jezelf, dan leg je druk, dan is er geen echte ontspanning. Verandering vindt beter plaats in ontspanning dan onder zware druk. Bovendien heb je die strengheid dan ook vaak naar anderen. En dat is niet altijd terecht en op zijn plaats. Ik denk dat we onszelf, anderen en de wereld het meest dienen door compassievol naar onszelf te zijn.

Gezonde gewoonten en zelfcompassie

Maar wat betekent dat dan, wat is zelfcompassie als je eigenlijk ook vindt dat je dingen anders moet doen in je leven?
Betekent dat dat je toch chocolade neemt, als je bezig bent af te vallen?
Betekent dat dat je ook niet naar een sportles kan gaan als je geen zin hebt?
Betekent dat dat je ook op de bank mag blijven hangen als er eigenlijk nog zoveel te doen is?
Compassievol naar jezelf zijn is vooral eerlijk kijken naar wat jou goed doet en daar vanuit handelen. Vanuit compassie kan je heel veel dingen doen, maar de druk die je op jezelf legt is minder.

Wat wil je? Wat mag je van jezelf?

Compassie gaat meer over willen en mogen dan over moeten. Want we moeten al genoeg van onszelf.
Compassie is niet weggaan van je lichamelijke of emotionele ongemak maar er juist naar kijken, met mildheid. Compassie betekent ook dat je je steeds weer afvraagt wat goed voor jou is, naast wat goed is voor een ander. Maar begin maar eens bij jezelf, want dan heeft het vanzelf effect op een ander.
Compassie betekent dat je pijn mag hebben en dat je dit de ander niet ontneemt door direct dingen op te willen lossen die niet op te lossen zijn.

Geef je gevoel de aandacht

Compassie ontstaat vanuit de wijsheid dat het leven bestaat uit geluk en ook uit pijn en lijden. Compassie betekent dat je blijdschap, boosheid, verdriet en angst mag voelen. Zonder automatisch direct te handelen -vaak doen we dit met om onprettige gevoelens weg te krijgen. Soms hoef je alleen je eigen gevoel de zorgzame aandacht te geven. Kijk als je deze gevoelens voelt naar wat je werkelijk behoeft. En die behoeften mag je communiceren.

Compassie is zacht en moedig

Compassie is zacht maar ook moedig. Compassie is zachtmoedig. Je hebt de moed om zacht te zijn, in eerste instantie naar jezelf. En dan straal je dit ook af op andere mensen in je omgeving- je vrienden, collega’s, partner, kinderen. Je hebt de moed om bij je eigen pijn te blijven en deze te omarmen, zoals je een klein kind omarmt. Je hoeft er niet van weg, je hoeft het niet te onderdrukken, het is een deel van je en het hoort bij het leven. Vanuit compassie heb je ook de moed om naar je eigen mindere kanten te kijken en je zachtheid helpt je deze ook te accepteren, omdat je weet dat als je alles wat je bent mag zijn, je een heel compleet mens bent.

Kijk naar binnen en zorg voor jezelf

Houd je niet langer bezig met het vermijden van pijn, of het weglopen en praten over gedrag wat je irriteert. Maar kijk naar binnen, wat in jouw mag meer geaccepteerd worden. Wat in jouw heeft de behoefte meer aandacht en mildheid te krijgen. Waar zit je werkelijke behoefte. Wat wil je eigenlijk. Misschien wel dat chocolaatje, misschien is het iets anders wat er onder zit. Geef dat aandacht. Kijk hoe je daar bij jezelf voor kan zorgen.

Ik wens je een compassievolle dag toe,
Anurag ten Klooster

Kijk hier hoe je online kan leren op een mindful en compassievolle manier in het leven te staan en om te gaan met al je moeilijkheden, gedachten, gevoelens. En meer te genieten van wat er is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *